Waarom Google de cartograaf niet overbodig maakt

Prominent op de website staat een artikel genaamd ‘8 belangrijke punten om aan te denken voor u een kaartenmaker inhuurt‘. Zeer regelmatig krijg ik de vraag of je jezelf daarmee niet in de vingers snijdt. Vooral punt 2 doet wenkbrauwen fronsen.

Heeft u meer nodig dan Google Maps?

Dit artikel wil verhelderen waarom Google de cartograaf niet zonder werk laat.
Google is een uitstekend stuk gereedschap als je wilt weten waar een bedrijf gevestigd is, hoe je daar snel kunt komen of om toch nog even op je telefoon te kijken naar de route wanneer je bijna op de plaats van bestemming bent. Met andere woorden, als jij aan je klanten wil vertellen waar je bedrijf gevestigd is, heb je echt niks anders nodig dan Google Maps en het is zonde van de tijd en geld om hier een dure cartograaf voor aan het werk te zetten.

Het is bijna normaal geworden. Iemand vraagt wat ik doe en na de uitleg komt direct de vraag “en google dan?”. Wanneer je probeert uit te leggen dat ik niet concurreer met Google blijft het voor veel mensen moeilijk te bedenken wat er precies overblijft als je kaarten ontwerpt. “Maar…, als je Google hebt, dan heb je verder toch niks meer nodig?”

Gelukkig voor ondergetekende zijn heel veel redenen te bedenken waarom je wel een kaart zou maken. Google slaat namelijk vrij veel over.

Tijdelijke locaties

Een heel snel en simpel voorbeeld zijn tijdelijke locaties. Oftewel evenementen. Ik denk niet dat je snel een Google kaart vind van Lowlands of Oerol.

Lowlands volgens Google. Ziet er gezellig uit.
Zoals je ziet besteed Google niet echt aandacht aan een van de grootste evenementen van ons land. Ze tonen geen gerichte informatie en laten het afweten qua beleving. Google heeft een ander doel met Maps. Dit geeft ruimte aan ons, enthousiaste cartografen, die er wel warm voor lopen om deze tijdelijke locaties in beeld te brengen.

Er is specifieke informatie te verschaffen

Sommige organisaties, zoals pretparken en dierentuinen, willen hun bezoekers specifieke informatie bieden. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor natuurgebieden. Deze worden door Google niet overgeslagen maar ook hier is de informatie die verstrek wordt erg summier.

Artis volgens Google
Artis volgens Artis
Google doet aardig zijn best om weer te geven hoe de looppaden gaan en waar we gebouwen kunnen vinden maar Artis heeft ondanks Google toch besloten een eigen kaart te laten maken. Google vertelt ons namelijk niet waar flamingo’s zitten, waar we even naar het toilet kunnen of iets kunnen eten. Artis wil dat we die informatie zelf kunnen vinden. Als de bezoeker deze informatie op een andere manier moet inwinnen gaat dit ten koste van de belevenis van de bezoeker en de tijd van de medewerkers die die bezoekers de weg moeten wijzen.

Een kaart is natuurlijk een fantastische manier om te communiceren met je bezoekers.

Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten willen dat je op de aangewezen paden blijft omdat als teveel mensen zonder sturing gaan rondbanjeren gaat het natuurgebied naar de knoppen. De bezoekers willen de bijzondere plekken zien of weten waar het toilet is. De kaart vertelt ze hoe ze die plekken via de paden, al dan niet met rolstoel, kunnen bereiken. En niet onbelangrijk, waar de parkeerplaats ook alweer is. Natuurgebieden zijn relatief groot en ingewikkeld. Een kaart vermindert het risico op verdwalen.

De kaart bovenaan dit artikel is een detail van de Kennemerduinen. Als je niet goed opgelet hebt hoe je bent gelopen, zou je dan de weg terug nog vinden?

Overdekte locaties

Een ander simpel voorbeeld. Hier hoef ik volgens mij niet bij uit te leggen hoe het komt dat Google deze locaties overslaat.

Interieur van New York New York Casino, Las Vegas
Naast bovenstaande redenen om een kaartenmaker aan te spreken kun je ook nog een nostalgisch argument aanvoeren. We beleven plezier aan het vasthouden en gebruiken van een papieren kaart net zoals we toch graag een echt boek vast houden. Staren naar zo’n vel, dat je draait in je handen, schuin houdt, voor je uit strekt om te kijken of het overeenkomt met je looprichting.

Genoeg redenen te bedenken om een kaart te laten maken.

Dus wanneer je een kaart laat maken vraag jezelf dan af of je je bezoekers meer wilt bieden dan Google Maps in huis heeft. Want in alle gevallen wil je mensen de weg wijzen in een aangewezen gebied maar wil jij die beleving versterken, heb je meer informatie te verschaffen dan Google biedt of wordt jouw locatie simpelweg overgeslagen? Laat je dan leiden door Maps Maps Maps.

PS Als je dit een leuk artikel vond, deel het dan met anderen.

Follow us

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Denk jij dat Maps Maps Maps ook jou kan helpen

neem dan nu contact op.

Maps Maps Maps, Oude Looierstraat 65-67, 1016 VH Amsterdam, 0620702800, info@mapsmapsmaps.nl

Pin It on Pinterest

Share This

Vertel het je vrienden

Deel dit op je favoriete netwerk